Säsongsavslutning – Årefjällsloppet

Säsongsavslutning – Årefjällsloppet

 

Årets sista utmaning

Då var det dags att avsluta den här säsongen. En mycket speciell säsong, men vi har varit väldigt glada över att vi har kunnat tävla och har trots allt haft en hyfsat full tävlingssäsong.

Ylläs-Levi i Finland med en efterföljande bankett och prisutdelning för säsongen brukar vara slutet på en normal säsong. Men både Birken och Ylläs-Levi genomförde vi i form av ett ersättningslopp i Vålådalen, helgen före Årefjällsloppet. Reistadslöpet som skulle ha körts efter påsk har också ställts in utan ersättning.

Årefjällsloppet är tillbaka i Ski Classics i en ny version och längd. Med 100 km kuperat spår kan vi  skriva under på att det kommer att bli säsongens tuffaste tävling. Utöver detta fanns det också ganska tunga och utmanande väderförhållanden med vind och högre temperaturer.Den första utmaningen på väg till Årefjällsloppet var att återhämta sig så bra som möjligt efter 2 x 54 km helgen innan och att vi så småningom var tvungna att förbereda oss för tävlingen genom att lära känna spåret och testa skidor.

Återhämtning och förberedelser inför Årefjällsloppet

Återhämtningen började redan efter mål, påfyllning med snabb energi (Protein shake från Huski och Nordic Athlete) och lätt jogging så att du inte bara kastar dig i bilen / sängen utan att först varva ner kroppen. Dagarna därefter bestod av kortare sessioner med låg intensitet. Det handlade bara om att hålla kroppen igång. Ett knep är att hålla kontinuiteten uppe genom att ha två sessioner. Genom att ha 2 x 1 timme istället för att köra 1 session på 2 timmar. Kroppen stimuleras utan att ta slut på krafterna. Träningen mellan dessa tävlingar handlar inte om att göra dig bättre, utan att optimera för nästa tävling.

Med bara lugn träning med låg intensitet kan du förlora lite spänning samt att du får en liten chock  först när du måste trycka på lite igen. Därför kan det vara en bra idé att få lite intensitet i träningen igen innan en ny tävling – men det behöver inte vara att träna på skidor, det viktigaste med en intensiv session är att du kan ventilera lite och ”blåsa rent” lungorna lite. Min favorit är att köra ett progressivt löpintervall, för att att få upp en hög hjärtfrekvens utan att det kostar för mycket energi. Innan Årefjällsloppet kördes ett 4 x 4 min löpintervall ute i uppförsbacke med bra pauser. Det kan kännas svårt och att du får en hög puls etc. men det sliter inte mycket på kroppen, om du inte kör för länge, tar en bra paus (2-3 minuter) och själva sessionen inte blir lång.

Årefjällsloppet 2020. Foto: Visma Ski Classics

Årefjällsloppet

Årefjällsloppet var däremot ett långt lopp, även med bra fart från början, det tog sin tid att komma runt spåret och slutligen köra över mållinjen. Här handlade det mer om att bara hålla sig kvar i tätgruppen. Om du får i dig för lite näring längs vägen kommer det få stor påverkan ju längre in i tävlingen du kommer. Skidskillnader har också en stor effekt,  på grund av höjdskillnader som ger variation mellan våt och grov snö till finare torr snö på höjderna. Vilket innebär en rejäl utmaning som avslutar säsongen.

Flera åkare valde att bryta tävlingen längs vägen och många hade en kamp med sig själva för att genomföra de sista 10 km till mål. Man var en del av klungan som kunde kämpa för pallplatserserna men samtidigt inte på grund av att kroppen inte hade mer att ge. Kanske borde fått i mig mer näring och energi på vägen, så att det kan hjälpa till den sista milen. Samtidigt kunde jag inte driva mer än jag hade gjort. Det är sant vad som sägs, ju mer trött och utmattad du blir, även om du kan behöva mer energi, kan du fortfarande ha problem med att konsumera tillräckligt.

Mitt energiintag under loppet bestod mest av Maurten-geler och sportdryck (med och utan koffein) 1 gel före start och 6 stycken längs vägen (med och utan koffein). Längs vägen hade vi åtta dryckesstationer där vi får cirka 2 dl sportdryck. Dessutom gick jag med mitt eget dricksbälte, bytte längs vägen så att jag tömde det första bältet när jag var ungefär halvvägs. Gick en period med de längsta stigningarna utan cirka 10 km. Fick sedan ett nytt bälte med en ny blandning av Maurten med koffein de sista 35 km. Båda bältena innehöll cirka 0,75 l – Första bältet med vanlig Maurten 320 (1,5 påse) – Det andra bältet med Maurten 320 Caf som blandades med Cola för lite annorlunda smak och extra socker. Tävlingen genomfördes på 5 timmar och 5 minuter.

Tack för denna säsongen

Det här var allt för i år. Åtminstone för den här skidsäsongen. Nu får vi vänta och se utvecklingen av pandemin och vilka begränsningar den medför framöver. Det hade varit trevligt att ha en sommarsäsong på rullskidor också, så du får lite tävlingsuppehåll i den vanliga träningen genom sommaren och hösten. Men först tar vi en liten paus, njuter av vårskidåkning, utvärderar det senaste året och smider nya planer för vad som väntar.

/ EP

 

Tack för denna säsongen! Foto: Visma Ski Classics

Lämna ett svar