Protein

Protein och träning

Protein är viktigt för kroppens olika funktioner och kan ibland kallas för kroppens byggstenar. Muskler är till största delen uppbyggda av olika typer av proteiner som de flesta får i sig genom kosten men ibland kan det behövas extra proteintillskott. För den som tränar hårt kan det vara en god idé att äta proteintillskott i form av proteinpulver eller proteinbars för att öka muskeltillväxten.

Proteintillskott med vassleprotein

Vassleprotein är en av de bästa och mest populära proteinkällorna då de innehåller aminosyror som är enkla för kroppen att ta upp. Det innehåller höga halter av protein och finns i många olika goda smaker. Vassleprotein är enkelt att tillreda genom att blanda pulvret med vatten och intas med fördel direkt efter träningspasset. Proteinkällor hittar man även i växtriket såsom linser, bönor, ärtor och hampa. Hampa har ett högt innehåll av protein och är även en naturlig källa för mineraler och vitaminer.

Ett annat alternativ är Whey 80 eller proteinpulver choklad som är ett proteinpulver och ett perfekt tillskott för dig som idrottar och bygger muskler och vill få bästa möjliga resultat av träningen. Whey 80 består endast av vassleproteinkoncentrat och är enkelt att använda då pulvret är lättlösligt i vätska. Tillskottet kan användas på många olika sätt och variationerna är oändliga. Till exempel kan det blandas i smoothies, i gröten eller varför inte användas i bakning som ett komplement.

Proteinpulver, proteindryck eller proteinbar

För dig som vill äta extra proteintillskott finns det ett stort utbud av protein i olika former. Proteinbars är till exempel ett perfekt mellanmål på eftermiddagen. Bars fungerar även som ett komplement till en maträtt där du inte fått i dig tillräckligt med protein. Om du exempelvis är inne i en aktiv träningsperiod. Baren kan innehålla proteinkällor som soja, vassle, ägg eller mjölk. Det kan också vara ett nyttigare alternativ till godis och kakor när sötsuget smyger sig på.