Vitaminer

Vikten av vitaminer

En varierad och hälsosam kost gör att du i regel får i dig de vitaminer och mineraler som du behöver för att må bra. Men det är inte alltid en varierad kost räcker till. Ibland behöver kroppen extra tillskott i form av vitaminer under perioder där man tränar mycket. Även vardagsstress utlöser ett ökat behov av vitaminer och mineraler.

Här finner du olika vitamintillskott som passar just dina behov. Att få i sig tillräckligt mycket D-vitamin är viktigt i alla åldersgrupper. Vitaminen bildas i huden då den träffas av solen och under vinterhalvåret är antalet soltimmar i norden begränsade. C-vitamin är en antioxidant som hjälper till att skydda kroppens celler och den bidrar också till att stärka immunförsvaret. Har man järnbrist är det viktigt att få i sig tillräckligt med C-vitamin då den hjälper till att ta upp järnet ur kosten.

Vitaminer och träning

För den som tränar hårt eller vill gå ner i vikt kan det vara oönskat att kompensera den hårda träningen genom att äta mer. Då är det viktigt att ändå få i sig de vitaminer som man behöver såsom C-vitamin, E-vitamin, selen, järn, zink och magnesium.

Är man vegetarian eller vegan finns det en viss risk för vitaminbrist. Då man inte får i sig de ämnen som finns i mjölkprodukter och kött som till exempel kalcium, B2 och B12. Vill man vara helt säker på att kroppen har allt som den behöver så är multivitaminer ett bra alternativ. Det finns både anpassade tillskott för män och för kvinnor. Kvinnor behöver i regel mer järn på grund av menstruationer och även C-vitamin, för att kroppen bättre ska ta upp järnet. Multivitamin för män innehåller däremot extra zink eftersom det hjälper till att bibehålla testosteronnivåerna.