Träningsläger Lillehammer sista dagen

Träningsläger Lillehammer sista dagen

Teamet avslutade träninslägret i Lillehammer med ett ordentligt långpass. Efter detta kunde teamet ta ett par välbehövliga dagars vila utan att ha dåligt samvete. Det är ju lika viktigt att vila ordentligt som att träna ordentligt.

Teamet ute på ett avslutande lånoass i det friska höstvädret.

Det är viktigt att träna på ett så verklighetestroget sätt som möjligt, när det är tävling så gäller det ju att prestera oavsett omständigheter som väder och vind. Därför är ett blött höstpass riktigt bra för psyket. Träningsmetoden att träna verklighetestroget kallas för specificeringsprincipen eller specifik träning.

Den här avslutande sessionen byggdes upp med ett 2,5 timmars långpass på russkidor följt av ett intervallpass på 15 intervaller på 3 minuter vardera.

Vila och återhämtning efter ett tufft intervallpass

Först tar man ut sig ordentligt med den långa uppvärmningen på 2,5 timmar. De efterföljande intervallerna bygger man hastighet och uthållighet, viktiga faktorer för att kunna möta konkurrensen på vinterns långlopp.

Energitillskott

Det är mycket viktigt att tillföra energi, näring och vätska före, under och efter så här hårda träningspass. Vi boostar gärna med energi från Maurten och proteintillskott från Self.

Nu ser teamet fram emot nästa träningasläger i Idre där vi äntligen får snö under skidorna igen!

Lämna ett svar