Vasaloppet

Vasaloppet

Första söndagen i mars – Vasaloppet, längdåkningselitens VM

Ett annorlunda Vasalopp

Bra väderförhållanden och bara ett tunt lager nysnö i de 90 km långa och pansarhårda spåren. Det skulle inte sakta ner fältet den här gången. Bra fart sattes från början på både dam- och herrsidan. Damerna började i år 20 minuter innan herrarna p.g.a. Infektionskontroll. Dessutom var det ett mycket mindre startfält än vi är vana vid och en ny start. Men fortfarande 90 km skidåkning med avslutning, som alltid, i Mora.

Med bra fart från början och god medvind betades kilometrarna snabb av och fältet låg nästan på en linje som svängde som en orm över myrarna. På grund av att hastigheten inte bromsades märkbart efter den första stigningen och hölls uppe de första 20 km, fick en del en mycket tuff start och resa i årets tävling. 

En annan utmaning kan vara att få i sig tillräckligt med energi / näring. Det är lätta att glömma när man går med något högre intensitet och plötsligt så ligger man på minus, vilket kan vara kritiskt och också visar sig mot slutet av tävlingen. Då är det viktigt att du har lagt en plan för att även konsumera energi före tävlingen så att du alltid följer planen / tiden för när du ska ta nästa gel / bar eller dryck.

Team Nordic Athlete Vasaloppet 2021
Team Nordic Athlete - Förberedelser inför Vasaloppet 2021.

Näring och energi före och under Vasaloppet

Vi har fått ett antal frågor om vad vi äter innan tävling, hur mycket vi äter och vad vi äter längs vägen. Här kommer en liten rapport.

Maten vi äter dagarna innan är inget speciellt, men vi ser till att det är bra med kolhydrater, skär ner lite på fiberrik mat (så att maten är lättsmält). Det innebär mindre sallad och grönt. Du får äta mer av den varan veckan efter tävling, när du är trött på kolhydrater och socker. Lika viktigt är att du äter något du tycker är gott, så att du äter bra utan att bli proppmätt. Bättre att lägga till en efterrätt, exempelvis en glass, än att trycka i sig för mycket pasta och liknande. Då kommer du så småningom inte att känna dig så pigg. Dagen före tävlingen rekommenderas att middagen inte äts för sent på eftermiddagen. Då är det bättre med en lättare och mindre måltid när du blir hungrig igen innan du lägger dig.

Till frukost finns det många olika varianter, men också här är det viktigt att inte äta för mycket, då kan du hellre äta en bar eller gel innan starten går. Personligen rekommenderar jag lätt bröd med sylt eller nutella, kaffe är alltid obligatoriskt – både för att njuta av den sista lugnet innan du taggar till inför start… och så hjälper kaffet också så att du får en ordentlig runda på toaletten innan start, det är också en viktig faktor! Under tävlingen görs många olika varianter, men de flesta lyckas sällan få den rekommenderade energin de behöver på vägen. Speciellt i en tävling som Vasaloppet när energinivån du har kvar med de sista 10-20 km är så avgörande.

Sportdryck och Energigel

Löparna i laget använder Maurtens sportdryck och energigel, dessa är ”laddade” med energi och är några av de bästa du kan hitta på marknaden. Vi har turen att ha en professionell serviceplan längs hela spåret med våra egna dryckeposter var 5-7 km. Här varierade vi mellan Maurten sportdryck med och utan koffein. Här måste du vara försiktig och tänka igenom lite var och när det kan vara smart att konsumera koffein och hur mycket koffein du får i dig totalt. Våra skidåkare får i sig mellan 2-6 gels vardera genom loppet. De som konsumerar färre gels kan äta en bar eller liknande, även om en gel ger mer koncentrerad energi per gram. Du kan också välja att ta gels med eller utan koffein. En kombination rekommenderas också här. De flesta gels bär sedan åkarna själva genom att fästa dem på dräkten / startnummer med kardborreband.

Det är lätt att glömma att få i sig näring snabbt efter en tävling, ju tröttare du är desto svårare är det. Men det är mycket viktigt!  Tillför helst näring till kroppen under de första 30 minuterna efter målgång. Efter detta ökar återhämtningstiden drastiskt. Flytande näring absorberar kroppen lättare och snabbare, så en 0,5 l återhämtnings- / proteindryck rekommenderas i första hand.

Vår favorit är Huski Chocolate som är en ren chokladdryck eller som alternativ med 20 g protein. – Det smakar bra oavsett tävling eller träning 😊

Andra halvan av Vasaloppet

Tillbaka till vasaloppet som höll god fart fram till (Evertsberg), där det så småningom gick snabbare och fältet blev mindre. I den lätta terrängen innan stigningarna till Oxberg fick 4 åkare en lite oväntad lucka som skulle visa sig vara avgörande för loppet. Gruppen som jagade efter visade sig redan var lite trötta p.g.a. bra hastighet hela vägen. Det ledde till att den jagande gruppen aldrig var tillräckligt snabba för att stänga luckan, snarare att den växte. Vilket inte är så motiverande när du känner att krafterna inte räcker.Även om  de 4 i ledningen så småningom blev 3 och vi i jaktfältet också blev färre, förblev avståndet kvar runt minuten. När du går in på de sista 5-6 km förstår du att pallen kommer att vara utom räckhåll, det var en kamp om platserna mellan 4 och 14 för oss som jagade.

Vasaloppets sista km är alltid en strid, de tre sista är ganska långa. I år fick du också lite extra krydda med drivsnö som hade lagt sig över hela spåret. Det känns lite som ”lim” under skidorna, inte precis vad du vill när de redan sista krafterna har börjat överge dig. Upploppet är också ganska långt, även om det i år var kortare än vanligt med sina 120 m.

Hela teamet tog sig i mål. Vi hade 4 stycken som gjorde sitt första Vasalopp: Hedda, Linn, Johan och Niko, med bra prestationer. Det kan ofta vara lika bra att du inte riktigt vet vad du ger dig in på, och istället får uppleva allt under resans gång. Det blev varken en seger eller pallen för oss, så vi är redan väl motiverade för nya försök nästa år. Det är lätt att snabbt gå till utvärdering och reflektion över vad man måste göra bättre eller annorlunda i kampen för att lyckas. Sådan är elitsporten.

Det har redan gått en vecka sedan Vasaloppet. Det har varit en mycket lugn vecka. Det kostar lite extra och det tar lite extra tid innan kroppen är i balans igen. Det bästa du kan göra är att ge din kropp tid. Bra med en helg utan tävling, speciellt när du ser vad du ska ge dig ut på de närmaste två helgerna. Men det blir coolt – Nya utmaningar, vi dundrar vidare!

/EP

Tävlingsresultat:

Johan: 6
Linn: 9
Morten: 10
Hedda: 20
Niko: 24
Viktor: 54
Hannes: 71

Totalt i lagtävlingen: 6

Målgång Vasaloppet 2021
Målgång för Morten E.P - Vasaloppet 2021 Foto: Visma Ski Classics

Lämna ett svar